موسسه سنین CNIN Institute

10 نکته که مبتلایان به سرطان تخمدان باید بدانند.

برای سالها سرطان تخمدان بدلیل علایم مبهم، گمراه کننده یا غیر اختصاصی بعنوان کشنده خاموش لقب گرفته بود. همچنین به دلیل نبود فقدان ابزارهای تشخیصی در مراحل ابتدایی، سرطان تخمدان اغلب تا زمانی که به مراحل انتهایی نرسیده (که درمان دشوارتر می شود) تشخیص داده نمی شود. داشتن آگاهی و حمایت دو فاکتور مهم در تقویت توان بیمار و ارتقا نتایج درمان هستند. نکات زیر به شما کمک خواهد کرد زودتر به تشخیص برسید، گزینه های درمانی خود را بهتر بشناسید و خودتان از خودتان حمایت کنید.

 

1) بدنبال یک جراح سرطان زنان باشید (جراح آنکولوژیست زنان).

شاید مهمترین چیزی که شما می توانید انجام دهید اینست که دنبال مرکز سرطانی بگردید که پرسنل آن در درمان سرطان تخمدان تجربه دارند. این مراکز اغلب مراکز با حجم بالای بیمار هستند و بسیاری از بیماران را با کمک پزشکانی که تجربه وسیع و مهارت لازم در درمان سرطان تخمدان دارند معالجه می کنند.

پزشکان و مراکز با حجم بالای بیمار به احتمال بیشتری از راهکارهای استاندارد NCCN تبعیت می کنند و در نتیجه طول عمر بالاتری را فراهم می کنند. همچنین مراجعه به مراکز با حجم بالای بیماران سرطان تخمدان این اطمینان را به شما می دهد که به تشخیص دقیقی خواهید رسید که این مساله ای بسیار مهم است. در برخی موارد سرطان های پیشرفته دستگاه گوارش (سرطان معده، سرطان روده بزرگ و سرطان کبد و مجاری صفراوی و سرطان پانکراس) سرطان تخمدان را تقلید می کنند بنابراین تشخیص دقیقی که منجر به مناسبترین درمان می شود کلید حل مشکل است.

یک پزشک جراح سرطان زنان تنها متخصص یا فلوشیپ آموزش دیده برای تشخیص و درمان بیماران مبتلا به سرطان تخمدان می باشد. شما می توانید برای پیدا کردن پزشک جراح سرطان زنان از فهرست موجود در وبسایت سنین کمک بگیرید.

 

2) خودتان حامی خودتان باشید.

اگر ممکنست کمی زمان بگذارید تا درباره مهارت پزشک و تشخیص تان تحقیق کنید. مطمئن باشید شما به مرحله بیماریتان، طیف گزینه های درمانی و نقش درمان های دقیق تر کنونی پی می برید. تمام درمان بر اساس مرحله بیماری و آزمایش های لازم برای درمان های دقیق اطلاعات خود را از وبسایت معتبر و مشهور پزشکی یا وبسایت دانشگاهی یا دولتی دریافت می کنید. "بیشتر بدانید"

می توانید برای دریافت اطلاعات دقیق و به روز از بخش سرطان تخمدان وبسایت سنین استفاده نمایید.

 

3) به یک گروه های آنلاین حمایتی سرطان متصل شوید.

گروه های حمایتی آنلاین برای کمک جهت پیدا کردن پزشک مناسب، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و یادگرفتن گزینه های درمانی منبع خوبی هستند. صفحه اینستاگرام موسسه سنین برای راهنمایی شما محیطی خصوصی، ایمن و رایگان را فراهم کرده است. وبسایت سنین اطلاعات معتبر و جدیدی را در حیطه های مختلف سرطان با متنی عامیانه اما علمی در اختیار شما قرار می دهد.

 

4) برای قرارهای پزشکی خود آمادگی داشته باشید.

هر سوالی که دارید را یادداشت کنید و برای هر ویزیت یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیکتان را با خود ببرید تا از مصاحبه شما با پزشک یادداشت بردارد. برای اینکه بتوانید مطالب را یادآوری کنید ضبط صدا نیز کمک کننده است. مطالعات نشان داده است که در ملاقات ها تنها 10% آنچه به بیمار گفته می شود در ذهن وی میماند.

 

5) منسجم عمل کنید.

درمان سرطان معمولا توسط چند پزشک انجام می شود. برای اینکه تعدد پزشکان و نظرات انها شما را گیج و سردرگم نکند از ملاقات خود با پزشک، سوال و جواب ها، تاریخ ملاقات ها، نتایج آزمایشات، داروها، دوزشان و رژیم و برنامه درمان و ... یادداشت بردارید.

 

6) مطمئن شوید که قبل از شروع درمان متوجه فواید و ضررهای گزینه های درمان تان شده اید.

برای اینکه تصمیم درمانی صحیحی بگیرید لازم است خطرات ومحاسن گزینه های درمانتان را بدانید. پزشک شما باید بتواند به شما بگوید شانس حیات/شفا شما بدون درمان چقدر است و با هر کدام از درمان ها چقدر این شانس افزایش می یابد.

 

7) در مورد نقش درمان های دقیق در درمان سرطان تخمدان بپرسید.

برخلاف شیمی درمانی سنتی که به هر سلول سالم و غیر سالم در حال تقسیم بدن حمله می کند. درمان های دقیق تغییرات ژنتیکی اختصاصی را هدف می گیرند و تنها بر رشد سلول های سرطانی اثر می گذارند. اغلب یا تمام سرطان های تخمدان در نتیجه ژنهای غیرطبیعی یا تنظیمات غیرعادی ژنها رخ می دهد. استراتژی درمان های دقیق اینست که زیربنایی ترین اختلالات ژنتیکی را هدف بگیرند. این اختلالات DNA تغییرات ژنومیک نامیده می شود که مسوول رشد سلول های سرطانی آغازگر هستند (سلول های سرطانی ایکه تقسیم شده و موجب رشد سرطان می شوند).

با کشف این اختلالات تستهای ژنومیک ابداع می شود تا ژنهای خاصی را که در سرطان تخمدان غیر طبیعی، عمل می کنند کشف نمایند. با کشف تستهای ژنومیک و دانستن اینکه چه ژنهایی در یک بیمار تغییر کرده است از داروهایی که به طور اختصاصی به آن ژن یا محصولات بعدی آن ژن حمله می کند، استفاده می شود تا دقیقا سرطان را هدف بگیرند و از آسیب سلول های طبیعی اجتناب شود.

دسته جدیدی از داروها بنام مهارکننده های PARP اخیرا برای درمان سرطان تخمدان استفاده شده است.

 

8) در مورد تحقیقات بالینی سرطان تخمدان بپرسید.

تحقیقاتی در دست انجام است تا درمان های جدید سرطان تخمدان را کشف کنند. با آگاهی داشتن از تحقیقات بالینی شما می توانید فرصت هایی که موجب پیشرفت درمان سرطان تخمدان می شود و احتمالا برای بهبود پیش آگهی خوتان نیز مفید است را بشناسید.

 

9) نظر پزشک دیگری را نیز جویا شوید.

هر چه شما درباره تشخیص و گزینه های درمانتان بیشتر بدانید برای رسیدن به بهترین درمان شانس بهتری دارید. گرفتن نظر پزشک ثانی به شما کمک می کند تمام گزینه های درمانی موجود را بشناسید و به شما و خانواده تان این اطمینان داده شود که مناسب ترین درمان را می گیرید. پس از جراحان آنکولوژی زنان، نظر پزشکان فوق تخصص مدیکال آنکولوژی بدلیل آشنایی کافی با شیمی درمانی ها و درمان های دقیق سرطان راهگشا است.

 

10) یک پزشک محوری داشته باشید.

هر بیماری نیاز دارد تحت نظر یک پزشک اصلی باشد که مسوول مراقبت کلی از بیمار است. که به طور معمول آنکولوژیست زنان است. بدون وجود یک پزشک محوری احتمال اینکه به بیراهه بروید و درمان اشتباه بگیرید زیاد می شود. پزشک محوری شما را تحت نظر می گیرد به سوالات و نگرانی های شما طی دوره درمان پاسخ می دهد.

 

منبع: CancerConnect, C.H. Weaver M.D. 8/1/2018
مترجم: سید سعید کسایی، فوق تخصص مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی

تعداد بازدید : 2562
تاریخ درج خبر : یکشنبه 4 آذر سال 1397